5 Room Dungeons krócej i prościej

Five Room Dungeon to schemat służący do szybkiego i prostego tworzenia przygód opisany przez Johna Foura w 2007 roku. Najnowszą wersję schematu można znaleźć TUTAJ. Pięciostronicowe Podziemia są bardzo popularne, jednak opisane odrobinę nieporęcznie i nieprecyzyjnie. Proponuję więc taką oto nową, prostszą wersję schematu:

Pięciopokojowe Podziemia by krokodyl z oczami na szypułkach

mapa podziemi

Wymyśl powód, dla którego bohaterowie mieliby wyruszyć w podziemia (albo w jakiekolwiek inne miejsce akcji). Naszkicuj mapę z pięcioma obszarami. Następnie opisz obszary w następujący sposób:

  • Każdy obszar zawiera jakąś przeszkodę do pokonania.
  • Przeszkody różnią się od siebie: mogą wymagać walki, dedukcji, rozbrajania pułapek, dyplomacji…
  • Bliższe obszary zawierają poszlaki: sugerują, czego można się spodziewać w dalszych obszarach.
  • Dalsze obszary zawierają rozwiązania: wyjawiają prawdę o przygodzie i wprowadzają zwroty akcji.
  • Im dalszy obszar, tym trudniej.

I tyle.

mapa lochu
Jeśli przez przygodę wiedzie tylko jedna droga, łatwiej o dramaturgię. Jeśli dróg jest więcej, gracze mogą grać bardziej twórczo i strategicznie.
olbrzymia mapa lochu
Pięć obszarów ładnie nawiązuje do liczby aktów u Szekspira, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby obszarów było więcej, a nawet dużo więcej.

Wpis zainspirowany NOTKĄ Pawła Domownika.

Uzbrojony w wiedzę o Pięciopokojowych Podziemiach możesz, Czytelniku, wystartować w QUENTINIE, konkursie na najlepszą przygodę do RPG. Na przysyłanie prac zostało jeszcze 30 dni.

Skomentuj

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s