Five Room Dungeon to schemat służący do szybkiego i prostego tworzenia przygód opisany przez Johna Foura w 2007 roku. Najnowszą wersję schematu można znaleźć TUTAJ. Pięciostronicowe Podziemia są bardzo popularne, jednak opisane odrobinę nieporęcznie i nieprecyzyjnie. Proponuję więc taką oto nową, prostszą wersję schematu:
Pięciopokojowe Podziemia by krokodyl z oczami na szypułkach
Wymyśl powód, dla którego bohaterowie mieliby wyruszyć w podziemia (albo w jakiekolwiek inne miejsce akcji). Naszkicuj mapę z pięcioma obszarami. Następnie opisz obszary w następujący sposób:
- Każdy obszar zawiera jakąś przeszkodę do pokonania.
- Przeszkody różnią się od siebie: mogą wymagać walki, dedukcji, rozbrajania pułapek, dyplomacji…
- Bliższe obszary zawierają poszlaki: sugerują, czego można się spodziewać w dalszych obszarach.
- Dalsze obszary zawierają rozwiązania: wyjawiają prawdę o przygodzie i wprowadzają zwroty akcji.
- Im dalszy obszar, tym trudniej.
I tyle.


Wpis zainspirowany NOTKĄ Pawła Domownika.
Uzbrojony w wiedzę o Pięciopokojowych Podziemiach możesz, Czytelniku, wystartować w QUENTINIE, konkursie na najlepszą przygodę do RPG. Na przysyłanie prac zostało jeszcze 30 dni.